Het einde van de LEGO community

Ik beweer al jaren dat Community Manager bij LEGO één van de meest gave jobs is in de wereld van Community Management. LEGO heeft een cultstatus en iedereen van jong tot oud kent de plastic bouwsteentjes; ze hebben een enorm aantal aanhangers …

Een paar jaar geleden was de vacature voor deze job nog een van de meest gewilde vacatures in ‘onze wereld’. LEGO heeft een paar duizend sollicitaties te verwerken gekregen!

Nu blijkt dat LEGO hun LMB (LEGO Message Boards) met ingang van 6 maart 2017 gaat sluiten. Zonder vervanging …

Ik denk (vrees) dat het sluiten van communities (helaas!) een trend is. En ik denk – zoals ik vorig jaar beweerde in de CMAD Google Hangout – dat steeds meer ‘klassieke fora’ zullen gaan verdwijnen omdat ze niet sexy meer zijn. We moeten onze aandacht verschuiven naar andere sociale mechanismen.​

De redenen om niet terug te keren of om überhaupt niet aan te sluiten, is volgens mij omdat deze klassieke (of zelfs oude?) online verzamelplaatsen niet meer  ‘top of mind zijn’. Je kijkt wel standaard elke dag op Facebook en Instagram, maar niet meer standaard in je forum. Wellicht is een eigen smartphone app dan wel een oplossing?

In mijn beleving is het bovenstaande wederom een heel simpel ROI verhaal. Het kost te veel en het levert te weinig op. Ik vraag mij steeds vaker af waar de balans ligt. Of het kantelpunt. Want de LMB is niet de enige, zeker niet de eerste en vast ook niet de laatste …

Lees hier ook de blog die Calista Rollogas (Higher Logic) erover schreef: blog.higherlogic.com/lego-dont-end-your-community.

Deze blog schreef ik voor Community Manager Nederland.

Laat hieronder gerust een reactie achter ...