Veel geblaat, weinig wol

Marketing 1.0. Je kent het vast wel: zenden. Schreeuwen als een marktkoopman. En als niemand iets koopt, ga je gewoon harder schreeuwen. We – of in ieder geval ik – zien dat vrijwel elke dag. Op Facebook. Op Twitter. En al die andere prachtige online kanalen die ons ter beschikking staan.

Vaak heb ik het gevoel dat deze praktijken eerder ‘roepen in de woestijn’ is. Niemand die het hoort. Of wellicht horen we het wel, maar luisteren we niet. En we handelen we er dan naar? Terwijl de marketeer aan de andere kant van de lijn er vaak vele duizenden euro’s in heeft geïnvesteerd. Lees verder

Het einde van de LEGO community

Ik beweer al jaren dat Community Manager bij LEGO één van de meest gave jobs is in de wereld van Community Management. LEGO heeft een cultstatus en iedereen van jong tot oud kent de plastic bouwsteentjes; ze hebben een enorm aantal aanhangers …

Een paar jaar geleden was de vacature voor deze job nog een van de meest gewilde vacatures in ‘onze wereld’. LEGO heeft een paar duizend sollicitaties te verwerken gekregen!

Nu blijkt dat LEGO hun LMB (LEGO Message Boards) met ingang van 6 maart 2017 gaat sluiten. Zonder vervanging … Lees verder

3 dingen die we kunnen leren van Vroom & Dreesman

3 dingen die we kunnen leren van Vroom & Dreesman“Een op de drie winkels verdwijnt”, zei Cor Molenaar vier jaar geleden al. Faillissementen lijken de afgelopen weken eerder regel dan uitzondering. Vroom & Dreesman, Perry Sport en daarvoor nog drogist DA en schoenenwinkel Scapino. En eind 2015 ging Mcintosh – de moedermaatschappij van Manfield, Dolcis, PRO Sport en Invito – ter ziele. En wat te denken van de perikelen van grootheden als Schoenenreus, Miss Etam, Dixons, en MyCom? Stuk voor stuk grote en sterke Nederlandse merken, waarvan sommigen écht oud waren. Vroom & Dreesman werd in 1887 opgericht door Willem Vroom en Anton Dreesmann. Perry Sport is zo mogelijk nóg ouder; de familie Vester opende in 1866 het eerste filiaal van Perry & Co in de Amsterdamse Kalverstraat.

Niemand had twee/drie jaar geleden kunnen denken, dat merken van het kaliber V&D en Perry Sport door de knieën zouden kunnen gaan. En dat heeft alles te maken met het vermogen (of onvermogen?) om te veranderen. Bijzonder tragisch en verdrietig voor alle betrokkenen. Maar wat kunnen wij (in ons aller CAD branche) nu eigenlijk leren van dit onfortuinlijke relaas? En hoe kunnen wij ons voorbereiden op wat er gaat komen? Daar heb ik de afgelopen week veel over nagedacht. Mijn gedachten, ongenuanceerde mening en visie heb ik toevertrouwd aan het digitale papier hieronder. Lees verder

De Toekomst van Community Management

de-toekomst-van-comunity-managementHet begin van een nieuw jaar herinnert ons aan allerlei voorspellingen en bovendien goede voornemens. Natuurlijk hebben we die ook bij CMNL; een verwachtingsvol 2016 boordevol fantastische nieuwe ideeën en plannen. We verwachten er veel van en we denken dat deze nieuwe ideeën en plannen, Community Managers in Nederland verder zullen helpen. Immers, het is de missie van CMNL om Nederlandse Community Managers niet alleen te ondersteunen in hun ontwikkeling, maar ook om ons prachtige vak naar een hoger plan te tillen. Hierdoor hopen wij dat anderen beter begrijpen wat Community Managers doen; daarmee wordt ons werk niet alleen gemakkelijker, maar zo kunnen wij onze toegevoegde waarde beter bewijzen.

Afgezien van onze eigen plannen voor het komende jaar – waarover wij je meer zullen vertellen tijdens het #CMAD Event bij InSided – kijk ik zelf graag wat verder vooruit: waar gaat Community Management als discipline naar toe? Lees verder

Tip van Kip: Social Notificaties

tip-van-kip-notificatiesAls je Facebook gebruiker bent, ‘like’ je vast wel een paar Facebook pagina’s van bedrijven of organisaties. En als je twittert, volg je ongetwijfeld ook wel een paar bedrijven en/of merken. Wellicht doe je dat omdat je die merken oprecht leuk vind of omdat je zelfs een klant bent en zo je steun betuigt. En natuurlijk: zo blijf je op de hoogte van wat jouw favoriete merken allemaal doen op de socials. Met deze #tipvankip wil ik je graag laten zien hoe je met social notificaties actief op de hoogte blijft van jouw favoriete bedrijven op Facebook en Twitter. Lees verder