Wat is deze blog?

Harold Kip - WatIn deze tweede blogpost wil ik je graag meenemen in het ‘wat’ van deze blog; wat ga ik doen? Wat ik ga vertellen? Wat wil ik graag delen? Het ‘waarom’ staat in voorgaande blogpost: ik vind het fijn om mensen met elkaar te verbinden, mensen te helpen en mensen te inspireren – dáár krijg ik energie van!

Met deze blogs wil ik mijn visie delen; hoe ik denk over communicatie, marketing, branding, online (én offline), communities, social en technologie en het effect die deze zaken hebben op mensen, bedrijven en organisaties.

En dat heeft veel te maken met ‘wat’ ik in de afgelopen jaren heb geleerd. In de afgelopen jaren heb ik op bovenstaande gebieden veel ervaringen opgedaan, perspectieven van veel verschillende mensen gehoord, gelezen en gezien. Daarover heb ik natuurlijk mijn eigen gedachten, inzichten en meningen en vaak kan ik die op basis van analyses onderbouwen. Natuurlijk heb ik ook veel dingen ondernomen op ‘onderbuikgevoel’, maar die vaak werden gestuurd door perspectieven en reflecties vanuit een psychologische en/of sociologische invalshoek. Of gewoon – maar niet in de laatste plaats – door creativiteit. En natuurlijk heb ik ook fouten gemaakt. En daar heb ik wellicht nog wel het meeste van geleerd …

Die ervaringen, gedachten, inzichten en meningen wil ik graag met je delen. Niet alleen omdat je er wellicht wat van leert – en dat zou ik erg mooi vinden! – maar ook omdat ik vind dat je dat soort dingen met anderen moet delen. Zodat anderen er wat aan hebben. Iets mee kunnen. Ervan leren of zelfs door worden geïnspireerd.

Omdat ik veel vragen stel die met ‘waarom’ beginnen, ontdek ik vaak de achterliggende gedachten van doelstellingen. Doorvragen brengt vaak diepere en meer primaire (bedrijfs)doelstellingen aan het licht en door deze te doorgronden, is het mogelijk om het ‘wat’ en ‘hoe’ scherper te stellen. Op zich is het niet heel moeilijk om de ‘wat-vraag’ te beantwoorden (wat wil je?), maar niet zelden blijft een gefundeerd en relevant antwoord op de ‘waarom-vraag’ (waarom wil je dat?) een mysterie. Dat heeft in mijn perspectief vooral te maken met missie (waarom), visie (wat) en strategie (hoe). Wanneer je deze drie primaire zaken scherp hebt neergezet, is de uitvoering niet moeilijk; het is dan slechts een kwestie van de juiste vragen stellen.

Met deze blogs wil ik je helpen begrijpen wat online en social nu precies is; hoe communicatie, marketing en branding via deze media werken en hoe je die inzichten en perspectieven kan gebruiken in je werk. Of zelfs in je dagelijks leven, privé. En dat in ‘Jip en Janneke taal’. Zodat iedereen het kan begrijpen.

Ik hoop dat je veel leert van de dingen die ik via deze blog met je deel. Ik hoop dat het je helpt en dat het je inspireert om beter te worden. Om beter te doen. En – zoals ik mijn vorige blog afsloot – ik hoop dat je, wat je hier leest, wat je hier leert en wat je wellicht zelfs inspireert, ook weer deelt met anderen; dat je toepast waar ik een groot voorstander van ben: “Minder ik. Meer wij. Daar worden wij allemaal beter van.”

Laat hieronder gerust een reactie achter ...