Content: samen weten we meer!

samenAls je een website, Facebook pagina of wellicht zelfs een blog hebt, ken je het probleem vast wel: “Welke content moet ik publiceren? En hoe kom ik aan die content?” Het lijkt een vicieuze cirkel om op dagelijks, wekelijks of zelfs maandelijks content te publiceren die niet alleen fris en relevant is, maar ook je doelgroep aanspreekt. En dan heb je vaak ook nog de uitdaging dat je organisatie een ‘beperkte’ expertise heeft; immers bij Nuon hebben we nu eenmaal meer verstand van energie dan van verzekeringen!

Je kan jezelf natuurlijk laten inspireren door anderen. Daar is helemaal niets mis mee, maar vroeg of laat kom je in een ‘content-loop’; je komt weer uit bij content die je al eens eerder bent tegen gekomen of zelfs al eens eerder hebt gepubliceerd. Maar … vraag je dan eens af waarom sommige dingen ‘viraal’ gaan; waarom kom je die keer op keer tegen? Vaak komt dat omdat het ‘slimme’ content is. Het is content die mensen aanspreekt, die ze leuk vinden of interessant. En juist daarom wordt die content vaak gedeeld; je wordt geactiveerd om deze content te delen. En sommigen worden juist geïnspireerd om vergelijkbare content te creëren; denk aan de bekende ‘inhakers’ op Facebook …

Maar hoe kom je nu aan content die werkelijk origineel is? Content die nog niet eerder is gepubliceerd? Ik hoop je tijdens de Dag van de Content, te mogen inspireren met het verhaal over mijn aanpak. En waarom die (voor mij – meestal) goed werkt.

Want … voor mij is het eigenlijk heel simpel: ik praat heel regelmatig met mijn Nuon collega’s. Wanneer je iemand laat vertellen over zijn of haar werk, worden er vaak heel enthousiaste verhalen verteld over waarom het zo leuk, interessant, innovatief of gewoon gaaf is wat zij doen. Maar ook de problemen waar zij of de branche tegenaan lopen. En dat is geweldige input voor content! Tijdens zulke gesprekken vraag ik ook vaak of mijn collega het leuk zou vinden om dat eens in een paar regels of wellicht alinea’s aan het (digitale) papier wil toevertrouwen. Veel mensen vinden het erg leuk om dat te doen; het geeft ze een platform en daarmee staan ze even in de spotlights. En ik win daar weer geweldige content mee om als blogpost, forum topic, Facebook update of Tweet te publiceren.

Nu begrijp ik dat ik – als Community Manager van Nuon – gemakkelijk praten heb; dit hoort immers mijn dagelijkse werkzaamheden! Bij Nuon hebben we het ‘Nieuwe Werken’ (compleet met flexplekken!) omarmd en daarom kan ik vrijwel elke dag op een andere werkplek zitten. En met zo’n 2000 Nuon collega’s in Amsterdam kan ik elke dag naast iemand anders zitten. Mijn content potentieel is dus enorm! Maar als je werkzaam bent in een kleine organisatie, kan je deze tactiek natuurlijk ook toepassen.

Ik vertel je graag meer tijdens de Dag van de Content en ga heel graag in gesprek met je, want ik ben erg benieuwd hoe jij inspiratie opdoet voor de content die jij publiceert! We kunnen van elkaar leren. En samen weten we meer. Ik kijk er naar uit!

[hieronder staan de slides die mijn verhaal ondersteunden tijdens de Dag van de Content]

Laat hieronder gerust een reactie achter ...