Social Media Specialisten

1cb1bcdKen jij een Social Media ‘Specialist’? Of een Social Media ‘Expert’? Vast wel. We kennen ze allemaal wel. Of toch niet? Want, heeft die specialist ook jarenlange (10+) ervaring? Nee. Natuurlijk niet. Dat kan ook niet. Ik ken ze in ieder geval niet. En dat komt omdat Social Media slechts een paar jaar bestaat. En helemaal als onderdeel van de bedrijfsvoering. En toch kom ik ze dagelijks tegen …

EEN SOCIAL MEDIA SPECIALIST … ECHT WAAR?

Veel bedrijven en organisaties hebben iemand in dienst die voor social media zorgt. Of je dat nu een ‘Social Media Manager’ noemt of dat je die taken belegt bij een ‘Community Manager’ maakt niet uit. Geef het maar een naam. En als iemand blij wordt van zo’n titel, moet je hem of haar ook zeker die titel geven. Daar is helemaal niets mis mee. En ja, natuurlijk moet je iemand in dienst hebben of nemen die het social media speelveld overziet. Maar neem niet iemand aan om alléén sociale media te beheren. Dat gaat er ongetwijfeld voor zorgen dat het een ‘onemanshow’ wordt en uiteindelijk belemmert dat het potentieel én de ontwikkeling van sociale media in de organisatie.

Social media zou niet het *enige* werk moeten zijn dat iemand doet. Immers, social media is niet van slechts één persoon in een organisatie; social media is van iedereen in een organisatie. En eigenlijk – als je er dan over nadenkt – maakt dat iedereen in de organisatie wel (een beetje) een specialist. En er zijn vast (nu al) mensen in jouw bedrijf of organisatie die dit ‘kunstje’ kunnen. Dus: wanneer je iemand in dienst hebt, die zichzelf een ‘expert’ of ‘specialist’ noemt – of nog erger: zichzélf een ‘expert’ of ‘specialist’ vindt! – kom je er vroeg of laat achter, dat die functie wel eens heel snel overbodig zou kunnen worden. Een Social Media Specialist? Natuurlijk. En heb je dan ook een SMS Specialist? Of een Fax Expert? Social Media is (of zou moeten zijn) een integraal onderdeel van je Marketing, Sales, Communicatie, HR, PR en waarschijnlijk nog wel een paar andere afdeling zonder dat je het door hebt. Maar Social Media is slechts een kanaal. Social Media is geen doelstelling. Social Media is een middel. Niets meer niets minder …

Ik vind het bijzonder ongeloofwaardig wanneer iemand zichzelf een specialist of expert noemt. En al helemaal van iets dat nog niet eens een decennium bestaat; laat staan dat het massaal is geadopteerd. Natuurlijk ken ik de 10.000 uur regel voor ‘expertise’ en dat je na 6,5 jaar een specialist genoemd mag worden. Juist … met de nadruk op ‘genoemd mag worden.” Echter, ik krijg altijd jeuk van dat soort mensen; het is namelijk geen titel die je zelf kan claimen. Het is een verdienste van kennis en kunde. Een verdienste van jarenlange ervaring. Die wordt je toegedicht door anderen en slechts een enkeling verdient en krijgt die erkenning.

Achtergrond: Facebook werd gelanceerd op 4 februari 2004 (en werd pas in 2008 beschikbaar in het Nederlands). Hyves startte op 22 september 2004. De eerste YouTube video dateert van 23 maart 2005 en de allereerste tweet werd op 21 maart 2006 de wereld in geslingerd. Met slechts met een kleine voorsprong, zijn LinkedIn (mei 2003) en MySpace (juli 2003) als enige (grote) platformen net iets ouder dan tien jaar.

Dus zo zie je maar … social is echt nog niet zo heel oud. En om jezelf dan een specialist of expert te noemen? Tsja …

IN HET LAND DER BLINDEN, IS EENOOG KONING …

minion-eenoogDe adoptie van sociale media heeft de afgelopen (drie à vier?) jaren wel een enorme vlucht genomen. Tegenwoordig hebben we praktisch allemaal een Facebook, Twitter of LinkedIn account. Wellicht ben je zelfs driftig aan het Instagrammen of actief in de weer zijn met Swarm/Foursquare. En je kent vast wel één of twee mensen die bloggen of zelfs al actief zijn op Ello. Je kent ook vast wel één of twee mensen die ons wel héél graag willen laten zien dat zij een fantastisch leven hebben, hoe sportief zij zijn, welke leuke dingen hun kat allemaal doet en welke supergezond ‘low carb – high protein’ gerechten ze ‘s avonds ten tafel brengen tijdens het diner. Van die mensen met een eindeloze stroom selfies (“kijk eens hoe geweldig ik ben!”) en plaatjes met quotes van zogenaamd inspirerende levenswijsheden die meer open deuren intrappen dan een arrestatie team in een achterstandswijk. En dat allemaal in een moordend tempo; zodat het duidelijk is dat ze écht heel actief zijn op social media. Dát soort Social Media ‘Specialisten’. En dat staat dan natuurlijk ook in hun LinkedIn profiel. Diepe zucht …

Die nimmer aflatende tsunami van tweets, Instagrammetjes en Facebook updates, zijn natuurlijk allemaal erg vermakelijk en leuk voor vrienden en familie, maar er is een enorm verschil in privégebruik van al deze kanalen door je ‘social savvy’ neefje en de inzet van al die – voor velen – moderne nieuwlichterij als onderdeel van je bedrijfsvoering. Daar is écht wel iets meer voor nodig dan weten welke knoppen je moet indrukken. En al helemaal al die “kijk eens wat een geweldig leuk leven ik heb en hoe fantastisch ik ben” selfies.

Natuurlijk is het belangrijk dat je iemand (of liever meerdere!) in je bedrijf of organisatie hebt, die precies weet hoe al die social media kanalen werken en dat diegene precies weet wat wel – en vooral: wat juist niet! – werkt. Maar het is veel belangrijker – zo niet essentieel – dat je iemand in dienst hebt die het gehele speelveld overziet. Iemand die de kar trekt. Iemand die inspireert en motiveert. Iemand die weet waar hij/zij het over heeft en dat kan onderbouwen én aantonen met kennis en kunde. Iemand die daar ervaring mee heeft. Niet iemand die een paar duizend tweets heeft achter een afgesloten Twitter account. Of een paar honderd Instagrammetjes. Of … of … enfin, ik denk dat je mijn punt wel begrijpt.

Er zijn (helaas nog steeds) veel bedrijven en organisaties die geen enkel idee hebben wat ze met sociale media aan moeten. Je kent het vast wel: “We moeten iets met Twitter. Omdat onze concurrenten dat ook doen.” Of “We moeten iets met Facebook, omdat dat zo leuk is.” Natuurlijk moet je ‘op Twitter zitten’ omdat je concurrenten daar ook zitten. En natuurlijk moet je ‘iets met Facebook’ omdat het zo leuk is. Maar ‘wat’ moet je daar dan doen? En vooral ‘waarom’? En ‘hoe’ ga je dat dan allemaal doen?

JE ‘SOCIAL SAVVY’ NEEFJE IS GEEN SOCIAL MEDIA SPECIALIST

Het ligt voor de hand om dan een ‘Social Media Specialist’ in te huren. Of om een ‘expert’ aan te nemen. En anders laat je de gehele sociale media operatie optuigen door je ‘social savvy’ neefje. Of door een stagiair. Ook een goed idee! (Dat is cynisme hè? Want dat is namelijk écht geen goed idee!) Een van mijn eerste Sales Managers, met wie ik het voorrecht had om mee te mogen samenwerken, zei altijd: “If you pay peanuts, you’ll get monkeys.” Dat citaat (een knipoog naar het beeld hierboven) heb ik altijd onthouden. Veel bedrijven en organisaties verwachten dat al dat jonge talent, dat vers van school komt, goed is in social media. En dat is vaak ook nog zo. Maar of ze daarom ook meteen verantwoordelijk kunnen zijn voor alle corporate communicatie via social media uit naam van een organisatie? Ik heb daar – nog steeds – heel sterke twijfels over Natuurlijk zijn deze jongeren goed in sociale media omdat ze er mee zijn opgegroeid en dat dagelijks gebruiken, maar wil je ze ook de verantwoordelijkheid geven over de communicatie via sociale media van jouw organisatie?

Wat doe je als je ‘social savvy’ neefje de boel in de soep laat draaien omdat hij wel grappig kan reageren, maar (nog) niet het gewicht van corporate communicatie begrijpt? Wanneer je dat omzet kost of nog erger: wanneer daardoor jouw klanten afscheid van je nemen? Maak je daar je neefje verantwoordelijk voor? Of kies je voor iemand die je daar op kan aanspreken en afrekenen? En wat doe je wanneer die stagiair zijn of haar stageperiode erop heeft zitten? Hoe waarborg je de continuïteit van je sociale media operatie? Je sociale media operatie laten optuigen moet je niet overlaten aan je neefje of een stagiair. Dat is niet eerlijk naar je neefje of je stagiair en het is al helemaal geen solide bedrijfsbeslissing.

En als je dat tóch doet, zorg er dan in ieder geval voor dat hij of zij onder de vleugels van een doorgewinterde Marketing, Communicatie of PR professional wordt genomen. Zulke ‘seniors’ hebben al de vaardigheden, kennis en kunde die nodig zijn om een bedrijf of organisatie te vertegenwoordigen – al dan niet via sociale media kanalen. Want social media is geen carrière of een branche; het is een communicatievaardigheid.

LEUK … MAAR WAT LEVERT HET ALLEMAAL OP?

social-media-roiHet blijft vaak bij uitvoering. Veel ‘specialisten’ kunnen je helpen met het opzetten van een Facebook pagina of een Twitter account. Ze zorgen dan voor grote getale Facebook fans die allemaal meteen op de like button klikken zodra je een update publiceert of zorgen voor een grote schare Twitter volgers die allemaal ongeduldig zitten te wachten op de constante stroom van jouw hoogst interessante updates en bovendien en masse onmiddellijk jouw tweets retweeten op het moment dat ze in hun Twitter stream verschijnen.

Hoe mooi al die interessante en soms zelfs grappige gesprekken ook zijn, is het aantonen van ROI – wat levert deze hele exercitie nu eigenlijk op? In Euro’s? – een van de grootste struikelblokken van al die specialisten en experts. Want het is helaas (!) nog steeds zo dat velen écht niet verder komen dan “Kijk eens hoeveel likes we al hebben!”

Het bijdragen aan bedrijfsdoelstellingen – dus het kunnen aantonen dat dergelijke inspanningen daadwerkelijk iets opleveren (ROI) – blijft dan vaak achterwege. En dat komt vanuit mijn perspectief doordat veel ‘specialisten’ niet verder kijken dan hun neus lang is; Social Media is geen doelstelling op zich. Zoals hierboven al geschreven: Social Media is een middel. Niets meer niets minder …

Gisteren kreeg ik van een vriend weer eens zo’n fantastische Social Media Strategie opgestuurd. “Kijk jij hier eens naar. Wat vind jij hier nu van?” Het was een prachtig opgemaakt Word document met de mooiste marketing kreten – waarmee je meerdere bullshit-bingo kaarten mee zou kunnen vullen – en tabellen; want dat ziet er zo lekker uit. Geschreven door – jawel! – een Social Media Specialist. Of nog erger: twee Social Media Specialisten. Natuurlijk stond er in het document heel nauwkeurig omschreven wat er allemaal moest worden gecommuniceerd – “Hey, wij hebben allemaal heel interessante dingen te vertellen!” – en via welke kanalen dat moest worden gedaan. Maar daarvoor heb je geen ‘specialist’ nodig; dat kan je gerust door een stagiair laten doen. Dat is slechts invulling.

Diepgang was helaas ver te zoeken in het document. Geen aansluiting op bedrijfsdoelstellingen; laat staan een duidelijke beeld van de te volgen route om doelstellingen te bereiken. En de bottomline? Schrik niet: “Hoeveel Facebook fans en Twitter volgers willen we in 2015 hebben?”

Is dit écht de ‘State of Social Media Specialists’ anno 2014? Ik kan er al niet eens meer om lachen. Ik word er gewoon verdrietig van.

MAAR … ER IS HOOP!

forrset-gump-social-mediaIs het dan allemaal écht zo zwart als ik hierboven schets? Nee. Natuurlijk niet. Niet iedereen die zichzelf ‘Social Media Specialist’ noemt, voldoet aan het bovenstaande imago. En gelukkig niet. Gelukkig zijn er ook mensen die écht zelf nadenken en niet klakkeloos alles aannemen en kopiëren wat anderen zeggen en/of schrijven. Gelukkig zijn er mensen die verder denken dan het lanceren van een nieuwe Facebook pagina of een Instagram account. Zij denken na over hoe en wat dergelijke initiatieven bijdragen aan bedrijfsdoelstellingen. En wat dat allemaal oplevert.

Sterker nog: zij begrijpen ook dat – nog vóór dat je begint met het bovenstaande – je moet nadenken over het ‘social’ zijn. Want hoewel velen het hebben over ‘Social Business’ begint het zijn van een dergelijk bedrijf toch écht bij de mensen die daar werken. Ik noem dat altijd graag de ‘Forrest Gump Variatie’: “Social is as Social does”

En dan denk je nog wel twee keer na over een Social Media Specialist met afgesloten accounts. Want ja … dan ben je pas écht social. Hoe zat dat ook alweer met monkeys?

Één reactie op “Social Media Specialisten

Laat hieronder gerust een reactie achter ...